Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

2. Ֆրենսիս Ֆուկույամա. ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականությունը

2. Ֆրենսիս Ֆուկույամա. ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականությունը
11.11.2016 | 12:54

(սկիզբը՝ այստեղ)


-Ինչպե՞ս եք գնահատում նախագահ Բարաք Օբամայի արտաքին քաղաքականությունը, հատկապես այն շրջանում, երբ պետքարտուղարը Հիլարի Քլինթոնն էր:
-Միանշանակ չէր այդ քաղաքականությունը: Կարծում եմ՝ բոլորը կհամաձայնեն, որ Լիբիան մեծ սխալ էր: Մենք խառնվեցինք, բայց ԱՄՆ-ը ոչ մի ծրագիր չուներ՝ ինչ անել միջամտությունից հետո, ինչպես օգնել Լիբիայում պետություն կառուցելուն: Այդ ամենը հանգեցրեց քաոսի, որ մենք հիմա տեսնում ենք: Սիրիան ևս Օբամայի վարչակարգին քննադատելու պատճառ էր: Մենք ժամանակին չմիջամտեցինք, երկիրը մասնատվեց, և դա հանգեցրեց միգրացիոն ճգնաժամի ու մարդասիրական աղետի: Միևնույն ժամանակ, կարծում եմ, որ Սիրիայում Օբամայի քաղաքականությունը հստակ արտահայտում էր ամերիկացիների մեծամասնության տրամադրությունները, որ չէին ցանկանում իրենց երկիը միջամտի Մերձավոր Արևելքի հերթական կոնֆլիկտին: Այդ պատճառով Օբամայի վարչակարգի վրա քննադատության հորձանքը չի կարելի ամբողջությամբ արդար համարել: Իմ կարծիքով՝ եղան որոշ սխալներ, օրինակ, Օբաման չպահեց իր խոստումը «կարմիր գծերի» վերաբերյալ, երբ Սիրիան քիմիական զենք կիրառեց: Այդպիսի խոստումներ չպիտի տաս, եթե չես կարողանալու կատարել: Նա խոստացավ ու չարեց, ինձ թվում է, դա հարված էր ԱՄՆ-ի հեղինակությանը: Ինչ վերաբերում է Սիրիային, ոչ ամեն ճգնաժամ լուծում ունի: Այս պատերազմում այնքան շատ են խաղացողները իրենց տարբեր պահանջներով, որ եթե ինչ-որ մեկը դեռ պատրանքներ ունի, որ կոնֆլիկտը քաղաքական ճանապարհով հնարավոր է լուծել, խելագար է: Ոչ մի առանձին երկիր չունի այդ կոնֆլիկտի լուծման բանալին: Ի վերջո, սիրիացիները պետք է հոգնեն պատերազմից և իրենք որոշեն բանակցությունների սեղանի շուրջ նստել: Բայց չեմ կարծում, որ հիմա մենք մոտ ենք այդպիսի ելքին:
-Վերջին 10 տարիներին Դուք աշխատում եք ուժեղ և թույլ պետության հայեցակարգի վրա: Ձեր կարծիքով՝ Ռուսաստանը ուժե՞ղ, թե՞ թույլ պետություն է:
-Ես որոշակի խնդիր ունեցա Ռուսաստանում գրքի թարգմանության հետ: 2004-ին ես գիրք հրապարակեցի «Պետական շինարարություն» (State Building) անունով, իսկ Ռուսաստանում թարգմանեցին «ՈՒժեղ պետություն»: Այդ թարգանության մեջ անմիջապես զուգահեռ է ենթադրվում պուտինիզմի հետ, երբ ուժեղ պետությունն ընկալվում է իբրև ընդդիմության ճնշում՝ համադրած ագրեսիվ արտաքին քաղաքականությանը: Դա ամենևին այն չէր, ինչ ես նկատի ունեի: Իմ ընկալմամբ՝ ուժեղը նախ և առաջ արդյունավետ պետությունն է: Պետությունը, որտեղ հարգվում է օրենքը, գործում է անկախ և արդար դատական համակարգ, զարգացած են ինֆրակառույցները և արդյունավետ աշխատում են սոցիալական ծառայության, առողջապահական համակարգերը: Եթե նայենք այսօրվա Ռուսաստանին, տեսնում ենք, որ այդ պետությունը ուժեղ է միայն ուժի կիրառման իմաստով: Երկրում շատ են ոստիկանները, զինվորականները, պետությունը կարող է մարդկանց ուժով պարտադրել իր ուզածն անել, վախեցնել ընդդիմադիրներին: Ավելի վատ են գործերը առողջապահական համակարգում, որտեղ պետությունը ի վիճակի չէ քաղաքացիներին մատուցել ծառայություններ այն մակարդակով, ինչ նույն կենսամակարդակն ունեցող եվրոպական այլ երկրներում: Այդ իմաստով Ռուսաստանը անքան էլ ուժեղ պետություն չէ: Ռուսական պետությունը այն տեսքով, որով կա 2000-ից, կառուցված է օլիգարխների ու քաղաքական գործիչների շուրջ, որ օգտագործում են իրենց իշխանությունը հանուն շահի՝ քամելով տնտեսական ռեսուրսները իրենց և իրենց ընտանիքների օգուտի համար: Այդ իմաստով՝ Ռուսաստանը շատ թույլ և կոռումպացված պետություն է:
-Չորս տարի առաջ մենք քննարկում էինք Ռուսաստանն ու Պուտինին, և Դուք ասում էիք, որ եթե Պուտինը մնա իշխանության, Ռուսաստանում ոչինչ չի փոխվի: Իսկ ես ասում էի, որ Ռուսաստանում կա վիթխարի համակարգ և հարցը մի մարդու մեջ չէ: Դուք առաջվա պես կարծում եք, որ խնդիրը Պուտի՞նն է, այլ ոչ թե ռուսական կառավարման համակարգը:
-Եթե համեմատենք Ռուսաստանը Չինաստանի հետ, մեծ տարբերություն կա: Երկու պետություններն էլ, իմ կարծիքով, ավտորիտար են, բայց չինական համակարգը շատ ավելի համակարգված է և գործում է հստակ կանոններով: Օրինակ, Չինաստանում իշխանությունը իր պաշտոններից հեռանում է ամեն 10 տարին մեկ: Յուրաքանչյուր պաշտոնյա թոշակի պետք է գնա 67 տարեկանում: Կոմունիստական կուսակցությունը երկիրը կառավարում է համակարգված: Ինձ թվում է՝ Ռուսաստանի խնդիրն է, որ Պուտինը ոչ մի ինստիտուտ չստեղծեց: Ո՞վ գիտի, թե նրան ով է փոխարինելու: Ո՞վ գիտի՝ ինչքան երկար է նա լինելու Ռուսաստանի նախագահ: Կան նախարարություններ ու վարչություններ, բայց առեղծված է՝ ինչպես են նրանք գործում: Դա շատ անթափանց համակարգ է՝ հանգուցված նախագահին ու նրա բարեկամների նեղ շրջանակին: Դա շատ վտանգավոր է, որովհետև նման համակարգը չի կարող երկար դիմանալ:
-Ինչպե՞ս եք գնահատում ռուս-ամերիկյան այսօրվա հարաբերությունները:
- Ցավոք, այդ հարաբերությունները շատ են վատացել վերջին 5-6 տարում: Պուտինը իր համար նպատակներ է որոշել և այդ նպատակները ներկված են հակաամերիկյան գույներով: Նա դրանում մեղադրում է ԱՄՆ-ին: Բայց ես կարծում եմ, որ չնայած ԱՄՆ-ի քաղաքականությունը Ռուսաստանի նկատմամբ 1990-ականներին կարող էր մի քիչ այլ լիներ, եթե հիմնարար գնահատենք, Պուտինն օգտագործում է ռուսական ազգայնականությունը իբրև գործիք՝ իր դերն օրինականացնելու համար, հատկապես երբ կտրուկ անկում ապրեցին էներգակիրների գները: Դրանից հետո նա չէր կարող այլևս օգտագործել տնտեսական ծաղկումն իբրև իր դերի լեգիտիմության աղբյուր: Դոնալդ Թրամփը, կարծում եմ, կարող է գործարք կնքել Պուտինի հետ, նա կարող է ասել՝ լավ, մենք թքած ունենք՝ ինչ է կատարվում ՈՒկրաինայում, մենք կհանենք պատժամիջոցները: Նա կարող է շատ հեշտ պայմանավորվել Պուտինի հետ, եթե գնա այդ ճանապարհով: Քլինթոնից, կարծում եմ, մարդիկ սպասում են, որ նա շատ ավելի կոշտ կլինի Ռուսաստանի նկատմամբ, քան Թրամփը, քան նույնիսկ նախագահ Օբաման: Թեպետ ինձ թվում է, որ Օբաման կոշտ քաղաքականություն էր վարում: Նա ձեռնպահ մնաց ՈՒկրաինային ռազմական օգնությունից, բայց ԱՄՆ-ի ու Եվրոպայի սահմանած համատեղ պատժամիջոցները Ռուսաստանի նկատմամբ բավականաչափ լուրջ են: Հիլարի Քլինթոնը, կարծում եմ, կշարունակի այդ ընթացքը:
Իլոնա ՎԻՆՈԳՐԱԴՈՎԱ, BBC


Հ.Գ. Հիշեցնում եմ՝ հարցազրույցը արված է ԱՄՆ նախագահական ընտրություններից առաջ: Գնահատեցի՞ք ուժեղ պետության Ֆրենսիս Ֆուկույամայի բնորոշումը՝ նախ և առաջ արդյունավետ պետություն, որտեղ հարգվում է օրենքը, գործում է անկախ և արդար դատական համակարգ, զարգացած են ինֆրակառույցները և արդյունավետ աշխատում են սոցիալական ծառայության, առողջապահական համակարգերը: Ինչքան դեռ պիտի ուժեղանանք, որ ուժեղ պետություն դառնանք: Համենայն դեպս՝ հիմա մենք լիովին համապատասխանում ենք մեկ այլ բնորոշման՝ «Ռուսաստանի խնդիրն է, որ Պուտինը ոչ մի ինստիտուտ չստեղծեց: Ո՞վ գիտի, թե նրան ով է փոխարինելու: Ո՞վ գիտի՝ ինչքան երկար է նա լինելու Ռուսաստանի նախագահ: Կան նախարարություններ ու վարչություններ, բայց առեղծված է՝ ինչպես են նրանք գործում: Դա շատ անթափանց համակարգ է՝ հանգուցված նախագահին ու նրա բարեկամների նեղ շրջանակին: Դա շատ վտանգավոր է, որովհետև նման համակարգը չի կարող երկար դիմանալ»: Ռուսաստանի փոխարեն կարդացեք Հայաստան, Պուտինի փոխարեն՝ Սերժ Սարգսյան, նախագահի փոխարեն՝ իշխանության մեջ, ու ամեն ինչ իր տեղը կընկնի: Մնում է հասնենք ազգայնականությանը: Բայց մեզ մոտ ազգայնականությունը վերածված է ռուսամետության:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2440

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ